Faneille.com 2014 vuosikatsaus, suuntana 2015

Ihan alkuun: Kiitos. Juuri sinulle, että luet tätä.

Taas on se aika vuodesta, kun katsomme taaksepäin ja kirjaamme ajatuksiamme ja tuntemuksiamme tekemisestä. Viime vuonna jätimme vuoden vasta 80 päivän tekemisen jälkeen ja olimme varsin tyytyväisiä lukuihimme: Facebookissa oli 4000 seuraajaa, 10 tuhatta sivukäyntiä ja Twitterissä oli 26 seuraajaa. Tällä hetkellä meillä on muutamaa vajaa 25 tuhatta Facebook-seuraajaa (+625%), vähän vajaa miljoona sivukäyntiä (+9700%) ja 1275 seuraajaa Twitterissä (+4903%). Mikä parasta, Faneille.comissa kävi vuoden 2014 aikana lähes 400 tuhatta eri ihmistä 187 eri maasta. Aikaa nämä ihmiset ovat käyttäneet yli kolme miestyövuotta, eli laskennallisesti kolme ihmistä on istunut 24 tuntia päivässä joka päivä vuoden ajan selaamassa Faneille.comia. Siitä sitten nostamaan lukuja kohti ensi vuotta.

Itse vuosi oli täynnä loistavaa urheilua ja me pääsimme näkemään ja kokemaan paikan päällä uskomattomia asioita: Sotshin Olympialaiset, koriksen MM-kisat Bilbaossa, futiksen MM-kisat Brasiliassa, lätkän MM-kisat Minskissä. Unohtamatta tietenkään eeppisiä KHL-vieraspelimatkoja Jokereiden kanssa, FA Cupin finaalia ja lukuisia Mestarien liigan otteluita. On koettu Huuhkajien matkaa EM-kisoihin ja HJK:n eurotaivalta, keskellä yötä, sateessa. Tämä ei silti ole pitänyt meitä pois ”pikkukentiltä”, jossa ollaan mm. oltu mukana nostamassa HIFK Veikkausliigaan, auttamassa toimituksen oman jässikän Sampsan nostamaan Rautamaljan ja nousemaan Jenkkifutiksen ykkösdivariin, katsottu kun Kainu hoiti itselleen salibandyn Suomen mestaruuden Happeen paidassa Hirvilaulun soidessa, oltu paikan päällä pelaamassa pesäpalloa ja ihmettelemässä AC Milanin vanhoja partoja, Barcelonaa unohtamatta.

Mahtava vuosi joka mielessä.

Jääkiekko oli kaikkien yllätykseksi suosituin laji 2014 (Getty)

Luetuimmat artikkelit ovat olleet luonnollisesti niitä tutkivan journalismin laatupaloja, joita haluamme lukijoillemme tarjota: Mikko Koivu ei lähtenytkään Sotshiin ja se nosti meidät kansan huulille hetkeksi ja tätä yhtä juttua on luettu yli 35 tuhatta kertaa, joka on meille todella iso luku. Satiirimme Jarkko Ruudusta HIFK:n myyränä on kerännyt myös toistakymmentätuhatta lukijaa ja kärki onkin lätkän puolella. Iso yllättäjä onkin ollut Faneille.comin marginaalimmat lajit, eli pesäpallo (33 tuhatta lukukertaa) ja jenkkifutis (yli 30 tuhatta lukukertaa).

Futiksen puolella isoin juttu yli 10 tuhannella lukijakerrallaan on Kallen Eero Markkasta syväluotaava artikkeli ja Tapsan tutkimusmatka Cristiano Ronaldon sielunelämään, jotka molemmat ansaitsevat paikkansa urheilujournalismin alttareilla.

Ei hassummin parilta tyypiltä, jotka tykkää urheilusta ja haluaa tehdä vähän parempaa urheilujournalismia.

Oletko sinä seuraava Neymarimme? (Getty)

Mitä sitten ensi vuonna? Vaikea mennä lupaamaan yhtä kovia kasvulukuja, mutta sen tiedämme, että lisää hyvää on tulossa, enemmän kisoja, enemmän rakkautta ja sitä varten tarvitsemme enemmän ihmisiä. Toimittajia, kirjoittajia, avustajia, kuvaajia, blogaajia ja muita aktiiveja. Laittakaa sanaa liikkeelle ja olkaa yhteydessä meihin.